
3Republic of tl)e fllJilipptneS' 
$>Upreme QCourt 

fflanffa 

FIRST DIVISION 

PHILIPPINE DAILY 
INQUIRER, INC., DONNA 
CUETO, ARTEMIO T. 
ENGRACIA, JR., and 
ABELARDO S. ULANDAY, 

Petitioners, 

- versus -

JUAN PONCE ENRILE, 
Respondent. 

G.R. No. 229440 

Present: 

GESMUNDO, C.J, Chairperson, 
CAGUIOA, 
CARANDANG, 
ZALAMEDA, and 
GAERLAN,JJ 

Promulgated: 

JUL 1Li 2021 

x- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -x 

DECISION 

CAGUIOA, J.: 

The newspapers should be given such leeway and tolerance as to enable 
them to courageously and effectively perform their important role in our 

democracy. 1 ~ Chief Justice Paras 

Before the Court is a Petition for Review on Certiorari2 (Petition) under 
Rule 45 assailing the Decision3 dated August 22, 2016, and Resolution4 dated 
January 18, 2017 issued by the Fifteenth Division of the Court of Appeals 
(CA) in CA-G.R CV No. 102710. 

1 Quisumbing v. Lopez, 96 Phil. 510, 515 (l 955). 
Rollo, Pp. l 0-42. 

3 Id. at 44-59. Penned by Associate Justice Jhosep Y. Lopez (now a Member of this Court) with Associate 
Justices Ramon R. Garcia and Leoncia R. Dimagiba concurring. 

4 ld. at 61-63. 

) 



Decision 2 G.R. No. 229440 

The Facts 

The instant case involves a civil action for libel filed by herein 
respondent Senator Juan Ponce Emile (Enrile) against petitioners Philippine 
Daily Inquirer (Inquirer), Donna Cueto (Cueto), Artemio T. Engracia, Jr. 
(Engracia, Jr.), and Abelardo Ulanday (Ulanday) ( collectively, petitioners), 
Dona Pazzibugan (Pazzibugan) and Letty Jimenez-Magsanoc (Jimenez­
Magsanoc ). Inquirer is a corporation, organized under the laws of the 
Philippines, engaged in the publishing of newspapers. Cueto and Pazzibugan 
were the authors of the article titled "PCGG: no to coconut levy agreement" 
which contained allegedly defamatory statements against Enrile, while 
Ulanday, Engracia, Jr., and Jimenez-Magsanoc served as Inquirer's Associate 
Editor, News Editor, and Editor-in-Chief, respectively. 

The facts, as summarized by the CA, are as follows: 

On December 4, 2001, the Philippine Daily Inquirer published on 
its front page a news article with the heading: "PCGG: no to coconut levy 
agreement" co-written by [Cueto] and [Pazzibugan]. 

In the said news article, the following statements were made: 

In her public statement since the controversy on the 
settlement erupted last week, Yorac said the settlement 
would allow Marcos cronies, who had benefited from the 
coco levy fund, particularly businessman Eduardo 
"Danding" [Cojuangco], Jr., Zamboanga City Mayor Maria 
Clara Lobregat and former Sen. Juan Ponce Enrile, to keep 
their plundered loot. 

xxxx 

The present terms of the compromise agreement brokered by 
Dante Ang for an unknown client will neither provide 
economic relief for millions of coconut farmer nor attain the 
equally important policy of recovering ill-gotten wealth 
from the Marcoses, Danding Cojuangco, Clara Lobregat, 
Juan Ponce Enrile and the Accra lawyers who helped them 
plunder the coco levy fund, Yorac said. 

After reading the news article, [Enrile ], through his counsel[,] wrote 
to Commissioner Y orac to confirm whether she uttered the defamatory 
words attributed against her. 

In response, Commissioner Y orac issued a Letter dated 6 December 
2001 denying the statements attributed to her by the Inquirer and claimed 
that "There was not a single instance in all interviews or even in discussions 
with the Presidenl that the name of Mr. Juan Ponce Enrile was mentioned. 
I have nothing to do with the statements that were attributed to me relative 
to ],.,fr. Ponce Enrile in the entire story." 



Decision 3 G.R. No. 229440 

5 

6 

In another Letter dated 6 December 2001, Commissioner Yorac 
called the attention of the Inquirer to correct the news article. She 
mentioned, among others, that, "Your reporters did not interview me either 
in person or by telephone. I did not issue a statement, or cause one to be 
issued or consent to the issuance of any statement and the words quoted are 
not mine. Please make the proper correction." 

Consequently, on 6 December 2001, [Emile,] through his counsel[,] 
sent a Letter dated 4 December 2001 to Defendants-Appellants' demanding 
that they rectify the wrong committed against him and to apologize publicly. 
However, his demand was left unheeded. 

On 10 December 2001, Commissioner Y orac sent another Letter 
addressed to Mr. Raul Palabrica of the Inquirer, reiterating that a correction 
be made regarding the news article on the coco levy fund. 

In a follow-up Letter dated 12 December 2001 addressed to the 
Inquirer, Commissioner Yorac clarified that the source of the news article 
was not an official statement from the PCGG, to wit: 

The supposed PCGG statement of December 2, 2001 was 
not a Commission statement. There were no consultations 
with, advice to or clearance from me or the majority of the 
Commissioners on the statement or the issuance of the same. 

December 2, 2001 was a Sunday and there was no one in the 
office. This should have cautioned your reporter to verify the 
character of the statement; with me or the Commissioners. 

[Enrile] repeatedly demanded that the news article be corrected but 
his demands proved futile as no correction was made. Left with no recourse, 
he filed a Complaint for Damages against Defendants-Appellants alleging 
that the news article imputed upon him defamatory acts of (a) having 
benefited from [the] coco levy fund, (b) accumulating ill-gotten wealth, and 
( c) being a Marcos crony. 

In their Answer, Defendants-Appellants contended that the 
Complaint failed to state a cause of action against them. They claimed that 
if the questioned paragraphs in the news article are to be read in its entirety, 
it will disclose that it did not impute any crime, anomaly or wrongdoing 
against [Enrile J They insisted that the news article only narrates or reports 
what the PCGG, through its Commissioner[,] has stated to be the reason for 
objecting to, or finding as unacceptable, the reported compromise 
agreement on the coconut levy funds. The mention of [Emile J's name along 
with the other persons, was merely incidental to the PCGG's explanation of 
its position against the compromise agreement. Defendants-Appellants 
added that the news article is a true and fair report on a matter of public 
interest and concern, and hence, privileged in nature. 6 

Herein petitioners, and also Jimenez-Magsanoc and Isagani Yambot. 
Rollo, pp. at 45-46. 



Decision 4 G.R. No. 229440 

Further, Cueto testified during the trial regarding the circumstances of 
the writing of the article. The content of her testimony, as summarized by 
Branch 139, Regional Trial Court ofMakati (RTC) is as follows: 

At the time of writing the said news reports, she has had no 
commercial, personal and social business with plaintiff Senator Juan Ponce 
Emile. When she was writing the article, she was not even thinking of 
[Emile] as her only concern was about the coconut levy settlement and that 
she needs to meet the deadline. She wrote the subject news report because 
the issue is a matter of public interest and as a journalist, she has the 
responsibility to write it, being the one assigned to PCGG. Thereafter, one 
of her editors called her up seeking clarification on the matter because 
Commissioner Y orac was denying that she made those statements and 
because [Emile] was threatening to file a libel suit. 

After hearing this, she was surprised because she thought all the 
while that Commissioner Carranza had the go signal of Commissioner 
Y orac. She then confronted Commissioner Carranza and asked him why did 
this happen. He told her not to worry and that he was going to make a sworn 
affidavit. He assured her that there would be no problem and the case will 
be later on dismissed because it was privileged communication. She 
recorded this conversation with Commissioner Carranza, who knew he was 
being recorded because the tape recorder was in front of him. As far as he 
knows, the said press statement was used by Estrella Torres of Today 
newspaper and Sheila Crisostomo of The Philippine Star. 

xxxx 

On the continuation of her cross-examination, she testified that in 
2001 when the subject article was printed and published, defendant 
[Inquirer] was already one of the leading newspapers in the country; that 
[Inquirer] is known to be a credible newspaper that if a story is published in 
[Inquirer], there is a great chance that people will believe it; that as a 
journalist, her job is to report the truth and verify the facts that she reports; 
that "plundering or looting government funds" is a very serious accusation; 
that Commissioner Carranza handed her the press statement on Sunday and 
she submitted the draft on the article on Monday afternoon the next day; 
that on Monday morning she called up the office of Commissioner Y orac 
to verify the press statement but she was told that the latter was in a meeting 
in Malacanang regarding the coconut levy settlement; that she waited for 
Commissioner Y orac but until the deadline time, the latter didn't return to 
the PCGG office; that she did not call Commissioner Avena because she 
was told that the latter was not involved in the coconut levy settlement; that 
it was Commissioner Carranza who requested her to immediately release 
the said press statement and that what she verifies in writing a news report 
is whether the facts came from a certain government official and not the 
contents thereof. 

She likewise testified that in practice, they usually rely on the 
statements or announcements given by a government official if the news 
report is not an investigative item; that she did not verify the truth of the 
statement that [Emile] "has plundered loot" or that he benefited from the 
coconut levy fund because her basis was the PCGG statement; that she had 
no reason to doubt the PCGG press statement because it was h1u1ded to her 
by Commissioner Carranza; that her editor asked her if they can attribute 



Decision 5 G.R. No. 229440 

the statement to Commissioner Y orac and in tum, she asked Commissioner 
Carranza if she can use the name of Commissioner Yorac instead of PCGG· 
that she did not interview [Emile] before and after writing the subjec~ 
article; that [Inquirer J later published an article saying that the PCGG' s 
statement that was used in the subject article was not Yorac's words but that 
it came from a high government official and that she was not sure ifthere 
was an apology in the article that was subsequently printed.7 

Ruling of the RTC 

In a Decision8 dated October 30, 2013, the RTC ruled in favor ofEnrile. 
The dispositive portion of the said Decision was as follows: 

WHEREFORE, premises considered, judgment is hereby rendered 
ORDERING the defendants Philippine Daily Inquirer, Inc., Donna S. 
Cueto, Letty Jimenez-Magsanoc, Artemio T. Engracia, Jr. and Abelardo S. 
Ulanday to JOINTLY AND SEVERALLY pay the plaintiff the following: 

(a) Moral damages in the amount of Two Million Pesos 
(P2,000,000.00) 

(b) Exemplary damages in the amount of Five Hundred 
Thousand Pesos (PS00,000.00); and 

( c) Attorney's fees and costs of suit in the amount of Two 
Hundred Fifty Thousand Pesos (P250,000.00) 

xxxx 

SO ORDERED.9 (Emphasis in the original) 

The RTC held that the article in question did defame Enrile by imputing 
to him the following acts: (a) having benefitted from the coco levy funds; (b) 
accumulating ill-gotten wealth and ( c) committing the crime of plunder. 10 The 
RTC added that the publication of the subject article was undoubtedly 
malicious, for the newspaper attributed the words to the late PCGG 
Chairperson Haydee Y orac (Y orac) who, in tum, denied making the said 
statements. The RTC explained that Inquirer and its officials were shown to 
have "acted with reckless disregard as to the truth or falsity of the articles they 
published, when, aside from falsely attributing statements to Chairperson 
Y orac, they also failed to show that the press statement was indeed the official 
PCGG statement and thus, can be the basis of the said news report." 11 

The RTC thus made Cueto, Ulanday, Engracia Jr., and Jimenez­
Magsanoc liable to Enrile for the damages caused by the alleged libelous 
article. The RTC, however, absolved Pazzibugan from liability for it was 

7 Id.atll7-119. 
Id. at I 10-127. Penned by Presiding Judge Benjamin T. Pozon. 

9 Id. at 126-127. 
10 Id. at 120. 
11 Id. at 124. 



Decision 6 G.R. No. 229440 

proven that her contributions to the article did not include the portions of the 
article that contained supposedly defamatory statements. 12 

Petitioners filed a motion for reconsideration13 of the Decision, but the 
same was denied by the RTC through an Order14 dated April 25, 2014. They 
thus filed an appeal with the CA. 

Ruling of the CA 

In the assailed Decision 15 dated August 22, 2016, the CA upheld the 
RTC's findings but modified the award of damages. The dispositive portion 
of the Decision reads: 

WHEREFORE, premises considered, the instant appeal is 
DENIED. The Decision dated 30 October 2013 and Order dated 25 April 
2014 of the Regional Trial Court ofMakati City, Branch 139 in Civil Case 
No. 02-348 are hereby AFFIRMED with MODIFICATIONS in so far as: 

(1) Moral damages is REDUCED from P2,000,000.00 to 
Pl,000,000.00 

(2) Exemplary damages is REDUCED from P500,000.00 to 
P200,000.00 and; 

(3) Attorney's fees is REDUCED from P250,000.00 to 
Pl 00,000.00 

SO ORDERED.16 

The CA held that the statements uttered in the article clearly imputed 
upon Enrile the following disparaging remarks: "plunderer," "looter," 
"possessor of ill-gotten wealth" and "Marcos crony."17 The CA thus 
concluded: 

In libel cases, the question is not what the writer of an alleged libel 
means, but what the words used by him mean. 

Here, the defamatory character of the phrases used by Defendants­
Appellants are undeniably defamatory for they attributed upon [Enrile J 
several dishonorable acts and condition. No amount of explanation can hide, 
much less erase, the negative impression already created in the minds of the 
readers towards him who at that time was neither charged nor convicted for 
any crime involving the coco levy fund. 

For these reasons, we agree with the trial court that the subject news 
article is defamatory for it imputed upon [Enrile J a discreditable act and 
condition thereby exposing him to public contempt and ridicule. 

18 

12 ld.atl24-125. 
13 Id. at 128-142. 
14 Id. at 143. 
15 Supra note 3. 
16 Rollo, p. 58. 
17 ld.at51. 
18 Id. at 52. 



Decision 7 G.R. No. 229440 

The CA added that the news article was published with malice, for it 
was shown "to have been written and published with the knowledge that they 
are fa!se." 19 The CA explained that Inquirer failed to show that it knew that 
the statements containing serious criminal imputations were indeed issued by 
either the PCGG or Y orac. This was so because Inquirer and its officials 
admitted that the reporter did not confirm with PCGG or Y orac if the 
statement was indeed issued by them.20 The CA then concluded that the 
publication of the news article was indeed attended with actual malice as 
shown by petitioners' "reckless disregard to ascertain its falsity or 
truthfulness. "21 

Petitioners thereafter sought reconsideration of the Decision, but the 
smne was denied by the CA through a Resolution22 dated January 18, 201 7. 

On March 13, 2017, petitioners thus filed with this Court the instant 
Petition under Rule 45 of the Rules of Court. Enrile filed his Comment23 on 
October 18, 2017, while petitioners filed their Reply24 on February 12, 2018. 

Issue 

The central issue to be resolved in this case is whether the CA erred in 
affirming the RTC's finding that the questioned article was libelous. 

The Court's Ruling 

The Petition is meritorious. 

At the outset, the Court dispels Enrile's contention that the Petition was 
grounded on factual issues, which therefore takes it out of the ambit of a 
petition for review under Rule 45.25 There is no factual issue disputed in the 
case. A careful perusal of the Petition would reveal that the question put forth 
by petitioners is whether the facts, as herein established, are sufficient to 
conclude that there was malice in the publication of the questioned 
article. The determination of whether there is malice is certainly a question 
of law, and is thus proper in a petition for review under Rule 45. 

As to the merits, libel is defined as "a public and malicious imputation 
of a crime, or of a vice or defect, real or imaginary, or any act, omission, 
condition, status, or circumstance tending to cause the dishonor, discredit, or 
contempt of a natural person or juridical person, or to blacken the memory of 
one who is dead."26 Consequently, the following elements constitute libel: (a) 

19 Id. at 55. 
20 Id.at55. 
21 Id. at 56 
22 Supra note 4. 
23 Id. at 69-83. 
24 Id. at 98-106 
25 Rollo, p. 73. 
26 Villanueva v. Philippine Daily Inquirer, G.R. No. 164437, May 15, 2009, 588 SCRA I, 11-12. 



Decision 8 G.R. No. 229440 

imputation of a discreditable act or condition to another; (b) publication of the 
imputation; (c) identity of the person defamed; and, (d) existence ofmalice.27 

To determine whether Inquirer and the rest of petitioners did commit 
libel against Enrile, it is thus necessary to ascertain whether the foregoing 
elements were present in the publishing of the subject article. 

The presence of the second and third elements are not in dispute; the 
article in question was admittedly published by Inquirer in its newspapers, and 
Enrile was undoubtedly mentioned in the article. Hence, the Court's analysis 
will only focus on the presence of the first and fourth elements of libel, 
namely, (1) the imputation of a discreditable act or condition; and (2) the 
existence of malice. 

On the article's imputation of a 
discreditable act or condition 

To recall, the portions of the article complained of were as follows: 

In her public statement since the controversy on the settlement 
erupted last week, Y orac said the settlement would allow Marcos cronies, 
who had benefited from the coco levy fund, particularly businessman 
Eduardo "Danding" Cojuangco, Jr., Zamboanga City Mayor Maria Clara 
Lobregat and former Sen. Juan Ponce Emile, to keep their plundered loot." 

xxxx 

The present terms of the compromise agreement brokered by Dante 
Ang for an unknown client will neither provide economic relief for millions 
of coconut farmer nor attain the equally important policy of recovering ill­
gotten wealth from the Marcoses, Danding Cojuangco, Clara Lobregat, Juan 
Ponce Enrile and the Accra lawyers who helped them plunder the coco levy 
fund, Y orac said. 28 

Enrile claims that the subject article "imputed [upon him] the crime of 
plunder, and several vices or defects, including the [acts of having benefited 
from the coco levy funds, accumulating ill-gotten wealth, and being a Marcos 
crony]."29 The RTC ruled in favor ofEnrile as it said: 

A careful reading of the relevant portions of the subject article shows 
that it called several persons, included [Emile], a "Marcos crony"; that it 
stated that such persons benefited from the coco levy fund; that the proposed 
settlement will allow said persons [to J "keep their plundered loot" and that 
[the] terms of the compromise agreement will not attain the policy of 
recovering ill-gotten wealth from said persons and that such persons 
"helped them plunder coco levy fund". 

27 Yambot v. Tuquero, 661 Phil. 599,608 (201 !). 
28 Rollo, p. 45. 
29 Id. at 74. 



Decision 9 G.R. No. 229440 

Clearly, the subject articles contain defamatory imputations as they 
all exposed [Enrile] to public contempt and ridicule, for they imputed to him 
a discreditable act (the act of plundering or benefitting from plunder of the 
coco levy fund) and condition (him labeled as a Marcos crony).30 

The CA agreed with the RTC, and it stated that "the subject news article 
indeed imputes upon [Enrile] several reprehensible acts allegedly committed 
by him and portrayed him as a 'plunderer', 'looter', 'possessor of ill-gotten 
wealth' and 'Marcos crony' _"31 

The Court disagrees. 

It is settled that "[i]n determining whether a statement is defamatory, 
the words used are to be construed in their entirety and should be taken in their 
plain, natural, and ordinary meaning as they would naturally be understood by 
persons reading them, unless it appears that they were used and understood in 
another sense."32 

In the case of Manila Bulletin Publishing Corp. v. Domingo33 

(Domingo), the Court dealt with an article made by a reporter who received a 
letter from the employees ofa government agency, wherein the authors of the 
letter alleged that their Regional Director was guilty of "mismanagement," 
"nepotism," "gross inefficiency," "improper decorum," and causing "low 
morale." The specifics of the accusations ~ which were also the subject of 
complaints filed before different government agencies like the Civil Service 
Commission and the Ombudsman ~ were contained in the letter and were 
echoed in the article. The Regional Director thus filed a complaint, and an 
Information for libel was subsequently filed against the reporter. While the 
trial court and the CA convicted the reporter, the latter was acquitted by the 
Court because it found that the article itself was not defamatory as it merely 
relayed what was stated in the letter received by the reporter. The Court 
explained: 

The Court cannot sustain the findings of the R TC and the CA that 
this article was libelous. Viewed in its entirety, the article withholds the 
finding that it impeaches the virtue, credit, and reputation of Domingo. The 
article was but a fair and true report by Batuigas based on the documents 
received by him and thus exempts him from criminal liability xx x[.] 

xxxx 

The article cannot be considered as defamatory because Batuigas 
had not ascribed to Domingo the commission of a crime, the possession of 
a vice or defect, or any act or omission, condition, status or circumstance 
which tends to dishonor or discredit the latter. The article was merely a 
factual report which, to stress, [was] based on the letter of the Waray 

30 Id. at I 21 
31 Id. at 51. 
32 Manila Bulletin Publishing Corp. v. Domingo, 813 Phil. 37, 56 (2017). 
33 Id. 



Decision 10 G.R. No. 229440 

employees reiterating their earlier complaints against Domingo and 
other co-workers at the DTI Region VIII. "Where the words imputed 
[are] not defamatory in character, a libel charge will not prosper. Malice is 
necessarily rendered immaterial. "34 (Emphasis supplied) 

The factual circumstances of Domingo are similar to the case at bar. A 
closer look at the article involved in this case reveals that it was not Cueto, 
the author of the article, who was asserting that Enrile was a "plunderer" or a 
"Marcos crony." In both of the paragraphs complained of, the author was 
merely repeating a supposed statement from PCGG Chairperson Y orac. It is 
true that Y orac subsequently disclaimed ownership of any of such statements, 
but the foregoing fact did not thereby make the defamatory imputations 
automatically from Inquirer or Cueto. 

Both the RTC and the CA committed the error of discontinuing its 
analysis on whether the article imputed defamatory remarks against Enrile. 
Courts, in deciding libel cases, should always bear in mind that "[w]hether or 
not it is libelous depends upon the scope, spirit and motive of the publication 
taken in its entirety."35 To reiterate, and as the CA itself noted, in determining 
whether a statement is defamatory, the words used are to be construed in their 
entirety and should be taken in their plain, natural and ordinary meaning as 
they would naturally be understood by persons reading them, unless it appears 
that they were used and understood in another sense.36 

Here, both courts did not consider that the article, read in its entirety, 
clearly just reports the statements supposedly made by Y orac. More 
importantly, both courts failed to view the article from the perspective of the 
reader, doing which would have led them to the conclusion that the article 
merely impresses on the reader that "Y orac said the following" instead of 
"Enrile is a plunderer and a Marcos crony." 

To reiterate, the fact that Inquirer failed to verify if the statements were 
indeed made by Y orac did not make the imputations in the article as its own. 
To stress, the perspective of the reader - or how the words are used in their 
entirety and taken in their plain, natural and ordinary meaning, as they would 
naturally be understood by persons hearing or reading them - remain the 
judicial guidepost in determining whether an utterance is libelous. Applying 
the foregoing in this case, the subject article was a mere replication - a plain 
report that "a person said this" - albeit inadvertently attributed to the wrong 
person. Hence, it is certainly not libelous. 

Malice is not present in the 
publishing of the subject article 

In jurisprudence, it is provided that "malice" connotes ill will or spite 
and speaks not in response to duty but merely to injure the reputation of the 

34 Id. at 58-59. 
35 Supra note 1, at 513. 
36 Rollo, p. 50. 



Decision 11 G.R. No. 229440 

person defamed, and implies an intention to do ulterior and unjustifiable 
harm.37 It is present when it is shown that the author of the libelous remarks 
made such remarks with knowledge that it was false or with reckless disregard 
as to the truth or falsity thereof.38 

Malice, however, does not necessarily have to be proven.39 There are 
two types of malice - malice in law and malice in fact. Malice in law is a 
presumption of law: it dispenses with the proof of malice when words that 
raise the presumption are shown to have been uttered.40 It is also known as 
constructive malice, legal malice, or implied malice.41 On the other 
hand, malice in fact is a positive desire and intention to annoy and injure.42 It 
may denote that the defendant was actuated by ill will or personal spite. It is 
also called express malice, actual malice, real malice, true malice, or particular 
malice.43 

Under the general rule stated in Article 354 of the Revised Penal Code, 
every defamatory imputation is presumed to be malicious.44 This is malice in 
law. The presumption of malice, however, does not exist in the following 
instances: 

1. A private communication made by any person to another in the 
performance of any legal, moral, or social duty; and 

2. A fair and true report, made in good faith, without any comments 
or remarks, of any judicial, legislative, or other official proceedings which 
are not of confidential nature, or of any statement, report, or speech 
delivered in said proceedings, or of any other act performed by public 
officers in the exercise of their functions. 45 

The exceptions provided in Article 354 are also known as qualifiedly 
privileged communications.46 A privileged communication may be either 
absolutely privileged or qualifiedly privileged.47 Absolutely privileged 
communications are those which are not actionable even if the author has 
acted in bad faith. 48 An example is found in Sec. 11, Art. VI, of the 1987 
Constitution which exempts a member of Congress from liability for any 
speech or debate in the Congress or in any Committee thereof.49 Upon the 
other hand, qualifiedly privileged communications containing defamatory 

37 Yuchengco v. Manila Chronicle Publishing Corp., G.R. No. 184315, November 25, 2009, 605 SCRA 

684. 
38 ld. at 709 
39 Id. 
40 Id. 
41 Id. 
42 Id. 
43 Id. 
44 Villanueva v. Philippine Daily Inquirer, supra note 26, at 12. 
45 Id., citing REVISED PENAL CODE, Art. 354. 
46 Yuchengco v. Manila Chronicle Publishing Corp., supra note 37, at 710. 
47 Borja/ v. Court ofAppeals, G.R. No. 126466, January 14, l 999,301 SCRA 1, 21. 
48 Id. 
49 Id. 



Decision 12 G.R. No. 229440 

imputations are not actionable unless found to have been made without good 
intention or justifiable motive.50 

The enumeration under Art. 354 above, however, is not an exclusive 
list of qualifiedly privileged communications since fair commentaries on 
matters of public interest are likewise privileged.51 Like "fair commentaries 
on matters of public interest," fair reports on matters of public interest is also 
included in the list of qualifiedly privileged communications, and are thus 
included under the protective mantle of privileged communications. 52 

In the case of Borja! v. Court of Appeals53 (Borja!) the Court noted that 
there are additional exceptions covered by qualifiedly privileged 
communications, apart from the two enumerated under the Revised Penal 
Code, because 

[t]he rule on privileged communications had its genesis not in the nation's 
penal code but in the Bill of Rights of the Constitution guaranteeing 
freedom of speech and of the press x x x [which] constitutional right cannot 
be abolished by the mere failure of the legislature to give it express 
recognition in the statute punishing libels.54 

It needs to be clarified, however, that qualifiedly privileged 
communications are merely exceptions to the general rule requiring proof of 
actual malice in order that a defamatory imputation may be held actionable.55 

Thus, defamatory imputations written or uttered during any of the four classes 
of qualifiedly privileged communications mentioned above56 may still be 
considered actionable if actual malice - or malice in fact - is proven.57 

Stated differently, being considered as qualifiedly privileged communication 
"merely prevents the presumption of malice from attaching in a defamatory 
imputation."58 

In short, in order to successfully claim that an utterance covered under 
qualifiedly privileged communications is libelous, the plaintiff thereon, in this 
case, Enrile, must prove the existence of malice in fact. 

In Vasquez v. Court of Appeals,59 the Court explained the rationale for 
the foregoing rule. It held that: 

50 Id. 
51 Yuchengco v. Manila Chronicle Publishing Corp., supra note 37, at 710. 
52 Yam bot v. Tuquero, supra note 27, at 611. 
53 Supra note 44. 
54 Id. at 22. 
55 Yuchengco v. Manila Chronicle Publishing Corp., supra note 37, at 710. 
56 (1) A private communication made by any person to another in the performance of any legal, moral, or 

social duty; (2) A fair and true report, made in good faith, without any comments or remarks, of any 
judicial, legislative, or other official proceedings which are not of confidential nature, or of any 
statement, report, or speech delivered in said proceedings, or of any other act perfonne_d by public 
officers in the exercise of their functions; (3) fair commentaries on matters of public interest; and (4) fair 

reports on matters of public interest. 
57 Id.at710-71I. 
58 Id. at 714. 
59 G.R. No. I !8971, September 15, 1999, 314 SCRA 460. 



Decision 13 G.R. No. 229440 

[a] rule placing on the accused the burden of showing the truth of allegations 
of official misconduct and/or good motives and justifiable ends for making 
such allegations would not only be contrary to Art. 361 of the Revised Penal 

. Code, it would, above all, infringe on the constitutionally guaranteed 
freedom of expression. Such a rule would deter citizens from performing 
their duties as members of a self-governing community. Without free 
speech and assembly, discussions of our most abiding concerns as a nation 
would be stifled. As Justice Brandeis has said, "public discussion is a 
political duty" and the "greatest menace to freedom is an inert people. "60 

Now, is the article in question a "fair report on matters of public 
interest" so as to be considered as a qualifiedly privileged communication? 

The subject matter of the article is undoubtedly a matter of public 
interest. As the RTC itself correctly observed, "these are matters about which 
the public has the right to be informed, taking into account the public character 
of the funds involved."61 The Court itself, in Philippine Coconut Producers 
Federation v. Republic,62 characterized the coco levy funds as "special public 
funds." 63 

Enrile is likewise unquestionably a public figure. In Ayer Productions 
Pty. Ltd. v. Capulong64 (Ayer), the Court defined a public figure as follows: 

A public figure has been defined as a person who, by his 
accomplishments, fame, or mode of living, or by adopting a profession or 
calling which gives the public a legitimate interest in his doings, his affairs, 
and his character, has become a "public personage." He is, in other words, a 
celebrity. Obviously to be included in this category are those who have 
achieved some degree of reputation bv appearing before the public, as in 
the case of an actor, a professional baseball player, a pugilist, or any other 
entertainer. The list is, however, broader than this. It includes public 
officers, famous inventors and explorers, war heroes and even ordinary 
soldiers, an infant prodigy, and no less a personage than the Grand Exalted 
Ruler of a lodge. It includes, in short, anyone who has arrived at a position 
where public attention is focused upon him as a person. 65 (Emphasis and 
underscoring supplied) 

Notably, Enrile was also the respondent in abovementioned case of 
Ayer, where the Court ultimately concluded that Enrile continues to be a 
public figure as he "sits in a very public place, the Senate of the Philippines."66 

Even assuming, for the sake of argument, that respondent Enrile would 
not qualify as a public figure, it would not necessarily follow that he could not 
validly be the subject of a public comment.67 If a matter is a subject of public 
or general interest, it cannot suddenly become less so merely because a private 

60 Id. at 4 77. 
61 Rollo. p. 123. 
62 679 Phil. 508 (2012). 
63 Id. at 603-604. 
64 G.R. No. 82380, 82398, April 29, 1988, 160 SCRA 861. 
65 Id. at 874-875. 
66 Id. at 876. 
67 Villanueva v. Philippine Daily Inquirer, supra note 26, at 13. , 



Decision 14 G.R. No. 229440 

individual is involved or because in some sense the individual did not 
voluntarily choose to become involved.68 The public's primary interest is in 
the event; the public focus is on the conduct of the participant and the content, 
effect and significance of the conduct, not on the participant's prior anonymity 
or notoriety.69 

From the foregoing, it could be indisputably inferred, therefore, that the 
presumption of existence of malice does not arise for the article, as the same 
is considered a "fair report on matters of public interest" - and thus a 
qualifiedly privileged communication. 

While, generally, malice can be presumed from defamatory words, the 
privileged character of a communication destroys the presumption of malice. 70 

The onus of proving actual malice then lies on Enrile.71 

The Court, however, holds that Enrile failed to discharge the said 
burden. 

The CA declared that the subject article was published with actual 
malice because, although it is a qualifiedly privileged communication, it was 
supposedly shown "to have been written or published with the knowledge that 
they are false or in reckless disregard of whether they are false or not."72 The 
CA elucidated: 

" Id. 
69 Id. 

In this case, while it is undisputed that the questioned news article 
deals with matters of public interest, the relevant portion of which were 
shown to have been written and published with the knowledge that they are 
false. 

As borne by the records, Defendants-Appellants knew that neither 
the PCGG nor Commissioner Y orac issued any statement regarding the 
serious criminal imputations, vices or defects against [Enrile]. 

xxxx 

Furthermore, the trial court aptly ruled that Defendants-Appellants 
published the news article with reckless disregard of whether it was false or 
not. 

Alt.hough Defendants-Appellants claim that the news article was 
based from a PCGG statement, they failed to prove that it was indeed an 
official statement of the PCGG. 

As keenly observed by the trial court, the alleged PCGG statement 
does not even bear the official letterhead of the PCGG. Upon further 
scrutiny, it is apparent that it was not signed by any official of the PCGG 

70 Borja/ v. Court of Appeals, supra note 47, at 28. 
71 Id. 
72 Rollo, p. 54, citing Villanueva v. Philippine Da;/y Inquirer, supra note 26. 



Decision 15 G.R. No. 229440 

and the purported date of its issuance was a non-working day. Clearly the 
presence of these irregularities should have raised serious doubts on 
Defendants-Appellants and impelled them to verify the truth of the 
statement. 

However, no attempt was made by Defendants-Appellants to 
ascertain much less counter check its veracity. What is more, they 
adamantly refused to correct the false statement despite the clarification 
made by Commissioner Y orac that the same is not an official statement of 
the PCGG.73 

The above conclusions of the CA are misplaced. 

It was error for the CA to conclude that the article was published with 
the knowledge that they were false. To recall, the article was published on 
December 4, 2001, while the letters of Chairperson Y orac disclaiming 
ownership of the statements were executed only on December 6, 2001. In the 
aforementioned case of Domingo, the reporter published the article regarding 
the complaints against the Regional Director when the complaints had already 
been dismissed by the different government agencies. The article was 
published, however, prior to the time that the reporter was informed of the 
dismissal of the charges. According to the Court, there was no malice even if 
the charges had already been dismissed at the time of the publication of the 
article. The Court explained that "even assuming that the contents of the 
articles were false, mere error, inaccuracy or even falsity alone does not prove 
actual malice. "74 

. 
Such ruling of the Court also applies in the case at bar. Again, what 

constitutes malice is not the fact that the articles contain matters which are 
false. For there to be malice, it must be that the articles were published with 
the knowledge that the matters in the article were false. It could not be said, 
however, that at the time of the article's publication on December 4, 2001 that 
petitioners already knew that the statement did not, in fact, come from Y orac. 

In this connection, the CA likewise erred in holding that the article was 
published "with reckless disregard of whether it was false or not." The CA 
blames the newspaper for failing to prove that the statements were indeed 
from the PCGG, and for showing no attempt to counter-check its veracity. 

On this point, the case of Villanueva v. Philippine Daily Inquirer75 

(Villanueva) is instructive. 

In Villanueva, a news article was published, the contents of which later 
on turned out to be false. One of the reporters therein explained that he 
obtained the news from a fellow reporter and he believed the same, so he no 

73 Id. at 55-56. 
" Manila Bulletin Publishing Corp. v. Domingo, supra note 32, at 67. 
75 Supra note 26. 



Decision 16 G.R. No. 229440 

longer exerted any effort in verifying the same. In finding that there was no 
"reckless. disregard of whether it was false or not," the Court held: 

In the instant case, we find no conclusive showing that the 
published articles in question were written with knowledge that these 
were false or in reckless disregard of what was false or not. According 
to Manila Bulletin reporter Edgardo T. Suarez, he got the story from a 
fellow reporter who told him that the disqualification case against petitioner 
was granted. PDI [(Philippine Daily Inquirer)], on the other hand, said that 
they got the story from a press release the very same day the Manila Bulletin 
published the same story. PDI claims that the press release bore 
COMELEC's letterhead, signed by one Sonia Dimasupil, who was in­
charge of COMELEC press releases. They also tried to contact her but she 
was out of the office. Since the news item was already published in the 
Manila Bulletin, they felt confident the press release was authentic. 
Following the narration of events narrated by respondents, it cannot be said 
that the publications were published with reckless disregard of what is false 
or not. 

Nevertheless, even assuming that the contents of the articles 
turned out to be false, mere error, inaccuracy or even falsity alone does 
not prove actual malice. Errors or misstatements are inevitable in any 
scheme of truly free expression and debate. Consistent with good faith 
and reasonable care, the press should not be held to account, to a point 
of suppression, for honest mistakes or imperfections in the choice of 
language. There must be some room for misstatement of fact as well as for 
misjudgment. Only by giving them much leeway and tolerance can they 
courageously and effectively function as critical agencies in our democracy. 

A newspaper, especially one national in reach and coverage, 
should be free to report on events and developments in which the public 
has a legitimate interest with minimum fear of being hauled to court by 
one group or another ou criminal or civil charges for malice or 
damages, i.e., libel, so long as the newspaper respects and keeps within 
the standards of morality and civility prevailing within the general 
community. 

Likewise, in our view, respondents' failure to counter-check their 
report or present their informant should not be a reason to hold them 
liable. While substantiation of the facts supplied is an important 
reporting standard, still, a reporter may rely on information given by 
a Ione source although it reflects only one side of the story provided the 
reporter does not entertain a "high degree of awareness of (its] 
probable falsity." Petitioner, in this case, presented no proof that 
respondents entertained such awareness. Failure to present respondents' 
informant before the court should not be taken against them. 

Worth stressing, jurisprudence instructs us that a privileged 
communication should not be subjected to microscopic examination to 
discover grounds for malice or falsity. Such excessive scrutiny would defeat 
the protection which the law throws over privileged communications. The 
ultimate test is that of bonafides.76 (Emphasis and underscoring supplied) 

76 Id. at 14-16. 



Decision 17 G.R. No. 229440 

Applying the foregoing pronouncements of the Court to the case at 
hand, it could thus be reasonably concluded that the article was not published 
"with reckless disregard of whether it was false or not." 

Villanueva teaches us that the failure of news outlets to counter-check 
or verify their reports, which may later on turn out to be false, does not per se 
make the publication of such reports done with malice. To reiterate 
Villanueva, "a reporter may rely on information given by a lone source 
although it reflects only one side of the story provided the reporter does not 
entertain a 'high degree of awareness of [its] probable falsity. "'77 

In this case, the source of the statements initially believed to be issued 
by Chairperson Y orac was another PCGG Commissioner, Mr. Ruben 
Carranza. This is undisputed, as the parties stipulated on this fact in the pre­
trial: 

ATTY. MEDINA: At any rate your Honor, just to expedite the 
proceedings, we are willing to stipulate and 
admit to the fact that Commissioner Caranza 
in fact submitted a piece of paper, copy of 
which was marked as Exhibit "I", to the 
witness your Honor. 

COURT: Alright, so, admitted. Then there's no need to 
prove. 

ATTY. PAGDANGANAN: That Caranzan (sic) gave her the 
statement. 

ATTY. MEDINA: Only that part your Honor, that 
Commissioner Caranza. 

COURT: That Commissioner Caranza handed the 
statement allegedly.78 

To the mind of the Court, the reporter, Cueto, could not have had a 
"high degree of awareness" that the statement contained falsities when the 
same was handed to her by no less than a PCGG Commissioner. In simple 
terms, why would anyone doubt a PCGG Commissioner who attests that a 
certain statement was PCGG's or made by the PCGG Chairperson? 

This is not to say that there were no shortcomings on the part of Inquirer 
or the reporters and editors involved. Lest it be misconstrued, the Court is not 
tolerating, much less sanctioning, irresponsible journalism. However, the case 
before the Court is a claim for damages arising from a supposed libel. Thus, 
the fundamental question before the Court is: Did the petitioners commit 

77 ld.atl5. 
78 TSN dated September 8, 2008, p. 25, rollo, p. l 67. 



Decision 18 G.R. No. 229440 

libel? The answer to the same is in the negative. Again, in Villanueva, the 
Court held: 

On petitioner's claim for damages, we find no evidence to support 
their award. Indeed, it cannot be said that respondents published the 
questioned articles for the sole purpose of harassing petitioner. Proof and 
motive that the publication was prompted by a sinister design to vex 
and humiliate petitioner has not been clearly and preponderantly 
established to entitle the petitioner to damages. There remains 
unfulfilled the need to prove that the publications were made with 
actual malice - that is, with the knowledge of the publications' falsity 
or with reckless disregard of whether they were false or not. 

xxxx 

Damages, in our view, could not simply arise from an inaccurate 
or false statement without irrefutable proof of actual malice as element 
of the assailed publication. 79 (Emphasis and underscoring supplied) 

Similarly in Yambot v. Tuquero, 80 the Court ruled: 

The questioned portion of the news article, while unfortunately not 
quite accurate, on its own, is insufficient to establish the element of 
malice in libel cases. We have held that malice connotes ill will or spite 
and speaks not in response to duty but merely to injure the reputation 
of the person defamed, and implies an intention to do ulterior and 
unjustifiable harm. Malice is present when it is shown that the author of 
the libelous remarks made such remarks with knowledge that it was false or 
with reckless disregard as to the truth or falsity thereof. 

The lack of malice on the part of the PDI Staff in the quoting of 
Mendoza's allegation of a sexual harassment suit is furthermore patent in 
the tenor of the article: it was a straightforward narration, without any 
comment from the reporter, of the alleged mauling incident involving 
Judge Cruz.81 (Emphasis and underscoring supplied) 

In the present case, there is likewise no proof that the publication of the 
subject article was made to harass, vex, or humiliate Enrile. Also, as 
previously discussed, the article was a straightforward narration: a plain report 
that "a person said this," although it was erroneously attributed to a person 
who did not utter the statements. 

It bears emphasis that the Court, in this case, is asked to rule on the 
established facts, with the prevailing laws and doctrines on libel as its legal 
backdrop. From the foregoing principles discussed above, the Court therefore 
holds that the petitioners in this case did not commit libel. 

A final note 

79 Villanueva v. Philippine Daily Inquirer, supra note 26, at 17-18. 
so Supra note 27. 
81 Id. at 609-610. 



Decision 19 G.R. No. 229440 

This is not the first time that the Court has been asked to strike a balance 
between freedom of the press and the limits thereof in relation to libel. Indeed, 
as the Court, in Borja!, noted: Never in jurisprudential history has any freedom 
of man undergone radical doctrinal metamorphoses than his right to freely and 
openly express his views. 82 

While the Court, once again, through this case, finds the scales of 
justice tilted in favor of the freedom of the press, the Court perceives 
nevertheless that the time is ripe to remind media practitioners of the 
importance of their adherence to the ethical standards demanded by their 
profession. The Court thus reiterates its reminder in Borja!: 

We must however take this opportunity to likewise remind media 
practitioners of the high ethical standards attached to and demanded by their 
noble profession. The danger of an unbridled irrational exercise of the right 
of free speech and press, that is, in utter contempt of the rights of others and 
in willful disregard of the cumbrous responsibilities inherent in it, is the 
eventual self-destruction of the right and the regression of human society 
into a veritable Hobbesian state of nature where life is short, nasty and 
brutish. Therefore, to recognize that there can be no absolute "unrestraint" 
in speech is to truly comprehend the quintessence of freedom in the 
marketplace of social thought and action, genuine freedom being that which 
is limned by the freedom of others. If there is freedom of the press, ought 
there not also be freedom from the press? It is in this sense that self-­
regulation as distinguished from self-censorship becomes the ideal mean 
for, as Mr. Justice Frankfurter has warned, "[W]ithout x x x a lively sense 
of responsibility, a free press may readily become a powerful instrument of 
injustice." 

Lest we be misconstrued, this is not to diminish nor constrict that 
space in which expression freely flourishes and operates. For we have 
always strongly maintained, as we do now, that freedom of expression is 
man's birthright - constitutionally protected and guaranteed, and that it 
has become the singular role of the press to act as its "defensor fidei" in a 
democratic society such as ours. But it is also worth keeping in mind that the 
press is the servant, not the master, of the citizenry, and its freedom does 
not carry with it an unrestricted hunting license to prey on the ordinary 
citizen.83 

In this com1ection, the Court declares its continued recognition of the 
right of every citizen to enjoy a good name and reputation. 84 The Court, 
however, is equally cognizant of the important role that the continuing 
guarantee of the freedom of the press serves to our nation. 

As the words of Justice Malcolm, in the early case of US. v. Bustos85 

remind us: 

82 Supra note 47, at 10. 
83 Id. at 31-32. 
84 Supra note 1 . 
85 37 Phil. 731 (1918). 



Decision 20 G.R. No. 229440 

The interest of society and the maintenance of good government 
demand a full discussion of public affairs. Complete liberty to comment on 
the conduct of public men is a scalpel in the case of free speech. The sharp 
incision of its probe relieves the abscesses of officialdom. Men in public 
life may suffer under a hostile and an unjust accusation; the wound can be 
assuaged with the balm of a clear conscience. A public officer must not be 
too thin-skinned with reference to comment upon his official acts. Only thus 
can the intelligence and dignity of the individual be exalted. Of course, 
criticism does not authorize defamation. Nevertheless, as the individual is 
less than the State, so must expected criticism be born for the common 
good. 86 

\VHEREFORE, premises considered, the Petition for Review on 
Certiorari is hereby GRANTED. The Decision dated August 22, 2016, and 
Resolution dated January 18,2017 issued by the Court of Appeals in CA-G.R. 
CV No. 102710 are hereby REVERSED and SET ASIDE. 

SO ORDERED. I 

\VE CONCUR: 

AJ;EX~~- SMUNDO 
/ ~ief Justice 

Chairperson 

Associate Justice 

86 Id. at 740-74L 

'"Z ;~ 
SAMUE'f'"f. GTERLAN 

Associate Justice 

IN S. CAGUIOA 



Decision 21 G.R. No. 229440 

CERTIFICATION 

Pursuant to Section 13, Article VIII of the Constitution, I certify that 
the conclusions in the above Decision had been reached in consultation before 
the case was assigned to the writer of the opinion of the Court's Division. 


